Ramsau, där tiden går av sig själv

Sedan tre dagar tillbaka befinner jag mig i Ramsau tillsammans med Claes. Här har jag varit två gånger tidigare  och kommer garanterat tillbaka flera gånger. Ramsau ligger i de Österrikiska alperna, mitt emot det kanske mer kända Schladming. Jag älskar denna plats och det är så enkelt att få till bra och mycket träning. Tiden bara går av sig själv på detta underbara ställe.

Träningsmöjligheterna här är som sagt helt otroliga. Långa serpentinvägar slingrar sig uppför bergen och passar utmärkt för långa intervalldrag på rullskidorna. Vill man åka på en rullskidsbana finns det de också. Det bästa är nog ändå alla vandringsleder som går bland bergstopparna. Här kan man springa olika rundor varje dag och plocka hur mycket höjdmeter som helst. Det går även att åka skidor på glaciären här. Vid denna årstid blir det dock väldigt mjuka spår tidigt på förmiddagen. Så detta år har jag inte ens med skidorna. Är man däremot här på hösten är spåren helt fantastiskt bra hela förmiddagen. Men som sagt valde jag att bara köra barmarksträning denna gång.

Hittills har vi hunnit med två långa turer i bergen, det ena med skidgångstavar och det andra utan. Idag körde vi ett hårt pass med stakning, från dalen upp till toppen. Det var riktigt brant och i vissa serpentinsvängar stod det nästan helt stilla. Men efter många stavtag och en hel del mjölksyra kom vi till slut upp. Innan vi gav oss ut på eftermiddagens löptur tog vi en vända till Ramsau Beach. Det var välbehövligt för att svalka av sig lite. Det är närmare 30 grader varmt på dagarna, men jag klagar inte utan fortsätter att njuta av vädret, träningsturerna, bergen och sällskapet!